Antal besökare

besöksräknare

fredag 9 september 2011

Utlåtande från två svampexperter!

Idag har jag fått alla, verkligen ALLA, mina teorier om vart trattkantareller och gula kantareller växer helt körda i botten. Ok, jag tar det från början.

Hej, välkommen till min blogg. Idag är det fredag, tjohooo! Skönt va? För en sådan som jag så är alla dagar i veckan fredag så för mig spelar det ingen roll men för er..Jag förstår att det är skönt med helg.

Jo, så här är det. Jag har faktiskt spelat golf idag. Chockad? Japp, det är jag också. Men jag klarade faktiskt nio hål idag. Dock tog det 2h 45 min och ingen boll var framför oss. Vi tog nämligen en paus efter fyra hål då vi plockade svamp. Jag älskar skogen men det vet ni redan. Anledningen till att vi pausade var naturligtvis att jag blev yr så vi kikade lite i skogen och herregud, igen, det finns svamp överallt!

Så därför ska jag nu nämna de fem teorierna som jag och Anna har kommit fram till. Eftersom vi inte har förstått på vilka ställen dessa små krabater växer helst (jag trodde i fuktig miljö vid mossa)så har vi omvänt frågan och jobbar utifrån denna teori,


-Vart finner man absolut inte kantareller?


Teori 1: De finns absolut inte nära en väg.

Klart att de gör..

Teori 2: De växer inte nära "lingonbuskar":)

Jo, men visst ..tydligen!

Teori 3: På en stubbe vore helt orimligt att hitta dem.

Ok, nu börjar vi ge upp va?!

Teori 4: På ett berg kan väl inget ätbart växa!!

Men hur borrar de sig ner där??

Teori 5: Ok, de flesta fel men de finns i alla fall inte på en green.

Heeeelt sjukt!

Jag gick i alla fall runt nio hål till slut och det kändes ok. Något bra är att jag har fått tid på Heartcenter i Stockholm i Oktober. Jag ska göra ett ultraljud och ett arbetsprov. Kanon, det går framåt. Sist vill jag bara meddela att mina egna försök till att leka läkare kanske jag borde lägga ner. Jag kollade min syn idag och den var perfekt. Då sprack även det att jag borde ha glasögon. Men å andra sidan, det blir man väl inte yr av.. Nu är hela jag yr i skallen. Det är för mycket teorier överallt. Jag får nog hålla mig till verkligheten och ren fakta i fortsättningen...haha!

Trevlig helg! Nu blir det fredagsmys!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Kära Karin och Anna!
Vi vill med största glädje erbjuda Er att föreläsa på vårt seminarium nästa vecka. "Svenska svampar i vår tid" är dagens ämne. Är ni intresserade, ring Anders.
070-548 37 49

/Stig Andersson
(professor i svamparnas utveckling under 1900-talet)

Anonym sa...

Vad är en lingonbuske? Skulle gärna vilja veta det.
Svampälskaren

kaaarins sa...

Det är en 1,5m hög buske med gröna och röda lingon. Jättegott!

Anonym sa...

Undrar varför man går i svampskogen. Kanske dags att ändra taktik helt. Kanske skall prova en asfaltsväg nästa gång.
/Svamp expert nr 2

Anonym sa...

Tack kära svampexpert2! Vi tar åt oss kritiken och utvärderar på nästa styrelsemöte hur vi ska gå tillväga.
/vice ordförande i NSS(Nyköpings svampsällskap)

Anonym sa...

Jag skulle vilja ansöka om ett medlemsskap i Ert sällskap. Hur gör jag då?
/Johanna Gustavsson

Anonym sa...

Vill ha ett klargörande. Är det ett svampsällskap eller lingonbuskegäng det hela handlar om? Ett mycket intressant spörsmål.
Hur hög kan en lingonbuske bli? Har den något gemensamt med svampar? Kan lingon vara gröna??
svampälskaren

sis sa...

hahahahahhahah

Anonym sa...

Ja, skratta ni .Jag tycker att det är intresanta spörsmål.